sarabolay.blogg.se

Jag är jag och det kan ingen ändra på, lever i min etagelägenhet precis som jag vill, en blandning mellan barn, ung och vuxen med en tro att allting går och kommer att lösa sig bara man vill. Viljan övervinner allt, och de är den luften jag andas. Frågan är om här jag är nu är där jag ska vara eller är detta ännu en ny hållplats jag bara stannar på, testar gräset och andas lite ny frisk och spännande luft? Eller är detta mer än en hållplats? Att jag ens tänker tanken är läskigt men kan detta vara där jag ska vara? Här jag är meant to be? Just nu känns det som ett Ja, tror jag men jag är inte rädd för att ändra mig eller en förändring. Tvärtom.

People are just as happy as they make up their minds to be.

Publicerad 2013-05-17 10:43:00 i Livet enligt Sassa,

Vi gör små val som igentligen har stor betydelse.

En liten sak som tex när vi väljer musik eller när vi väljer kläder, när vi väljer vilken film vi ska se eller vad vi ska äta. Om vi ska hänga med en polare eller inte.. Vardagliga val som vi är vana vid men som vi nog själva inte vet har så stor betydelse som de faktiskt har. Text när vi redan känner oss lite små nere varför ska vi då envisas med att lyssna på deppig musik och käka de onyttigaste vi kan hitta hemma? Eller varför ska vi välja den sorgsnaste filmen som finns och ha gråt-maraton eller istället för att åka och hänga med en polare när man behöver bli lite mer pepp så ska man ligga kvar i sängen och bara förmultna och forsätta deppa ihop ännu mer "för man inte har lust eller ork att träffa någon, man är inte på de humöret, man pallar inte".

 

De är verkligen så och ändå kan vi ändra dedär valen

och även då ändra hur vi mår så vi faktiskt inte behöver må dåligt. Visst mår alla både bra och dåligt under sina liv men vi kan påverka det, vad vi vill göra med de. Om vi vill gräva ännu djupare och må ännu sämre eller bättre. En sak som när man bestämt sig för att vara nyttig sen råkar man ta ett snesteg och trycker i sig en sneakers tex istället då för att acceptera att man gjorde ett snesteg men ändå fortsätter vara nyttig och gå mot sitt mål så trycker man i sig en till sneakers "har ju redan fuskat ändå", "nu har jag redan varit onyttig kan jag lika gärna fortsätta" eller denhär "jag börjar imorgon igen".

 

Istället då direkt bah ah okej jag tappa kontrollen lite men jag har  käkat nyttigt och bra och tränat nu en vecka så det gör fan inget. Dendär sneakersen kan jag lova inte gör ett piss de som gör något är EFTER den när man fortsätter för "man har ju redan sabbat allt" och "man börjar om imorgon istället" det är då man sabbar de.. Dedär var bara ett exempel men ni kanske hajjar lite vad jag menar.

 

Jag har verkligen märkt hur mycket de faktiskt påverkar än VAD MAN TÄNKER

om sig själv och saker & ting runt omkring än. Tex om man "vaknar på fel sida", man känner bah fuck off everyone och man är inte precis pepp på nånting, man vaknar som en djävulsk flodhäst som endast ser svart ah då om man fortsätter tänka i de banorna så blir ju hela dagen piss. Men om man då väljer att ändra sina egna tankar och tänkte på nått positivt, ändra om det hela! Gå upp och tänka att nu ska dagen bli skitbra istället, ännu bättre än en bra dag, sätta på skön musik man blir glad av,  vara extra snäll och trevlig mot andra och då få samma respons tillbaka och göra dagen till en bra dag istället! 

 

Man kan inte ändra någon annans tankar, men man kan ändra sina egna.

De är man SJÄLV som tänker negativt, de är ingen annan som gör det, det är man själv och tankarna kommer från en själv. Som jag skrivit innan kan man inte göra så man aldrig får en negativ tanke eller så man aldrig får en dålig känsla men man kan själv välja vad man ska göra med tanken eller känslan. Väljer du låta tanken/ känslan förstöra din dag? Eller väljer du att acceptera att tanken/känslan dök upp, iakta den men sedan låta den försvinna? Tänk dig att du har en flod som flyter i ditt huvud, bredvid finns en brygga där du sitter och iaktar alla löven som passerar förbi, alla löven flyter förbi bryggan så du kan antingen styra dem så de fortsätter frammåt och förbi bryggan bort mot dig eller så de åker in under bryggan och dig,  på varje nytt löv som passerar förbi så finns det en ny tanke eller en ny känsla. Alla tankar och känslor på löven flyter ju förbi dig så du upplever dem alla men du väljer själv vilka du låter bara flyta förbi och bort från dig eller vilka som du låter komma in under din brygga.

 

Så nästa gång de passerar ett löv förbi din brygga med en dålig tanke om dig själv

eller om något omkring dig eller att du får en dålig känsla eller att något dåligt kommer att hända välj då om du låter lövet passera dig och försvinna bort eller om du väljer att styra in lövet in under din brygga. Det är din egen tanke så det är du som bestämmer om du ska göra något åt den och vad du ska göra åt den. /S 

 
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2013-05-17 11:22:44

Det är en bra tanke men inte alltid så enkelt tyvärr. Vid depressioner är det ofta hormoner och dylikt som skickar fel signaler till hjärnan vilket man inte kan fixa på egen hand utan som bara kan rättas till med medicin. Jag har en vän som har blivit tvungen att börja äta antidepressiva för att inget annat funkar, hon är annars världens mest sociala och glada människa och ingen skulle kunna ana att hon är deprimerad utom hennes närmaste.

Svar: Såklart att jag förstår det med men innan de har gått så långt så är det ens tankar som spökar och om man redan då tar tag i ens egna tankar så kan man stoppa de redan där! :)
Sara Bolay

Postat av: Joulie

Publicerad 2013-05-17 11:39:02

Vart jättesugen på snickers

Svar: hahah du är sjuk gumman!
Sara Bolay

Postat av: moa

Publicerad 2013-05-18 12:09:55

Bra skrivet ! Tack för peppen ! Ja det är bra att inte direkt låta varje tanke eller känsla styra ens dag utan att göra varje liten sak man väljer att göra till en stor sak som du skriver !
Kram

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-05-18 21:36:34

Håller med, totalt livrädd!!!

Postat av: julia

Publicerad 2013-05-19 14:43:40

så himla fin är du!
riktigt bra text med, får en verkligen att tänka om!

Postat av: Isabella P

Publicerad 2015-04-09 00:23:47

Du är så vacker! Dör för din personlighet :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela